جهانگرد

مارس 25, 2012

آن چه دروران مدرسه یادگرفتیم!

Filed under: فلسفی,فرهنگ,اجتماعی — جهانگرد @ 12:55 ب.ظ.

به نام خدا

از بچه های اول دبیرستان امروز می پرسم: رئوستا چیه؟
جواب می آید: چی؟
تکرار می کنم: رئوستا!؟
می شنوم: رئوستا دیگه چیه!!

مکالمه را قطع می کنم. چون راستش را بخواهید خودم هم از رئوستا تنها اسمش را به مدد علوم تجربی دوم راهنمایی،و تصویر این دستگاه را، باز به برکت آزمایشگاه مدرسه در همان سال،می شناسم و چیز دیگری در ذهن ندارم!دروغ نگفته باشم باید بگویم می دانم در زمینه برق مورد استفاده بود. چیزی مثل ِ»اُهم متر» البته کار آن را هم نمی دانم بلکه نامش را در ذهن دارم و …

من جلوترم یا بچه های هیچ ندان!امروزی که رئوستا را هم نمی شناسند؟
واقعاٌ کدام ما برتریم؟

باری صبح زود مدرسه می رفتیم. برای رفتن شش صبح برمی خاستیم. در هوای سرد دست و رو می ششستیم و به بخاری دخیل می بستیم و چای را سرکشیده و نان را جویده نجویده می دویدیم تا اُشـتلم تاخیر نشنویم.
از آن روزهای تیره تنها: رئوستا، گلیکوژن،لاکتوژن، سیناپس، آوند،وجین ،تیلر،اتو کلاو،ژنراتور،توربین،الکترو کاردیوگراف،تنگستن و…
چیزهایی که بعضی را می فهمم بعضی رانمی فهمم برایم باقی مانده اند.
حتی سالهای بعد دانستم بوطیقا و طوبیقا و قاطیغوریاث هم هست که این سه بیشتر به علوم غریبه می مانند و من امروز برای این سومی معنی جدید ساخته ام. به هرکه عصبی و بدعنق باشد لفظ قاطیغوریاث اطلاق می کنم…
البته من برای خودم یک لغتنامه اختصاصی دارم که مثل این لفظ را زیاد در خود دارد.

می خواهم بگویم ای مخاطبان عزیز من هم مدرسه رفتم!

نوشتن دیدگاه »

هنوز دیدگاهی داده نشده است.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

پاسخی بگذارید

وب‌نوشت روی وردپرس.کام.

