جهانگرد

اکتبر 2, 2011

نا سپاسی

Filed under: فرهنگ,اجتماعی — جهانگرد @ 12:32 ب.ظ.

به نام خدا

مادری که می گفت تنها پسر کوچکش برای ناهار و شام و صبحانه از او تشکر می کند و شوهر و دو فرزند دیگرش بی تفاوت او را را مسئول پیش فرض تهیه غذا تلقی می کنند از یاد نمی برم.

هر گاه یاد آن مادر می افتم سوزی در عمق روحم سوختن می گیرد و داغی آن صورتم و پوست بدنم را می سوزاند احساس می کنم داغ شدم و از هر روزنه های سطح پوستم عرقی گرم خارج شد. من این عرق را ،عرق شرمندگی می دانم شرمنده یک مادر پر مهر و محبت!

شاید چندان نشاید که به مادر صفتی نسبت دهم و یا اگر هم بنا باشد صفتی به مادر نسبت دهیم مهر و محبت دو صفتی هستند که نباید به مادر نسبت داد؛مگر غیر از این است که مادر مهربان است و با محبت ؟!پس این دو صفت ذاتی این مقام اند.
اما با همه این حرفها دلم می گیرد که زحمت های مادری یاحتی، زحمات همسر بودن او،همه نادیده تلقی شده باشد. این درد مرا وا می دارد در همۀ احوال زندگی ام در مورد «تشکر»و «قدر دان بودن»بیش از حد معمول بکوشم و خود را به تلاطم وادارم.

نمی توانم فرض کنم که از مادر متشکر نباشم نمی توانم تصور کنم در باره کسی که نیکی به من کرده بی تفاوت باشم چه رسد که مادر…
در امر تشکر پا را از حد عادی فراتر می گذارم …این تعریف از خود نیست این نقد خویشتن خویش است، که دیگران گاهی رفتارم را غیر عادی تلقی می کنند و من خود می دانم که چه حد اضطراب دارم تا حق طرف مقابل را رعایت کنم و سپاس گذاری را به شکل مطلوب خود تمام کنم. اما چه کنم که نا بلدم و بسیار اوقات اتفاق افتاده که از تشکر کردن پشیمان شده ام و یا طرف را عصبانی کرده ام.

به هر حال هر جور که باشد تشکر می کنم شاید ،از این طرف پشت بام بیفتم اما، در برابر وجدان خود و ضمیر ناآرام خود آرام باشم را ترجیح می دهم و این هم شاید نوعی خود خواهی باشد. اما این خود خواهی از آنجا ناشی می شود که تشکر نکردن و نادیده انگاشتن خوبی ها و محبت ها را بس ناروا می بینم.

نوشتن دیدگاه »

هنوز دیدگاهی داده نشده است.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

پاسخی بگذارید

وب‌نوشت روی وردپرس.کام.

