جهانگرد

اکتبر 1, 2011

زشتی کردار

Filed under: فلسفی,فرهنگ,اجتماعی — جهانگرد @ 12:57 ب.ظ.

به نام خدا

من هیچم …هیچ تر از آن که بخواهم من باشم و از پدر و مادری که هیچ هستند و هیچ نبودند و از تباری که در کل هیچ است و هیچ در آن نیست…من -به علت جبر زبان و زمان از من استفاده می کنم- اگر با این سابقه، بد اخلاقی کنم؛ خیلی بد است تا جایی که مرا بد می نامند. اما تو، اما تویی که از بهترین ها هستی. در خانواده ای که هر یک ستاره اند. تویی که صاحب تحصیلات هستی، تویی که بزرگ و بزرگواریِِ نسبت مشهود است؛ تو، خود تو با این همه سابقه -که البته می خواهی از زیر بار سنگین آن فرار کنی اما چنان سوابق بر پایت مقید شده که گسستن نتوانی- اگر بد اخلاقی کنی صد بار بدتر از، بد اخلاقی ناکسان هستی.
ناکسان را بد اخلاقی مروت باشد و نیکان را زشتی ناروا.

آنچه در بالا گفتم مابه ازایی برایش در خارج نمی شناسم. و یا حتی نمی خواهم به بدانِ بزرگ تاریخ بشری سرک بکشم. تنها فرض، هیچ-که خودم باشم- با هرکســـی که صاحب نام تر از من است را مقایسه کردم نتیجه آنکه:
دزد گر با چراغ آید
گزیده تر بَرد کالا را

خب معلوم است دزدی، با چراغ می رود دزدی، که بخواهد جواهر فروشی را دستبرد زند و یا بانک را. و الا دله دزد را، کف بازار، قرص نان دزدیدن کفایت کند .
هرچه انسان بزرگ تر ، صاحب نام تر و در میان اهل علم ، هنر و فرهنگ سرشناس تر گردد ویا همین که در عداد آنها در آید لاجرم انگشت نماتر گردد و از غربال زندگانی بیرون آید و با ریزه ها یک جا ننشیند.
چنین فردی را خطا به سان خطای دزد با چراغ باشد و زشتی او مهم تر و قبیح تر جلوه کند. ولو آنکه در زشتی با همان خرده ها که هیچ اند شریک باشد.

خلاصه کلام آنکه، زشتی از همه کس بد است و از انسان معتبر بدتر. کما آنکه او مقتدای جامعه باشد چه بخواهد چه نخواهد.اما هیچ را هیچ پندارند و کرور کرور از اعمال روزمره اش را نادیده می گیرند چرا که او را معاف از توقعات عالی می دانند.
باری مرا عیب زشت و آن کسان را عیب قبیح باشد.

نوشتن دیدگاه »

هنوز دیدگاهی داده نشده است.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

پاسخی بگذارید

ساخت یک وب‌گاه یا وب‌نوشت رایگان در وردپرس.کام.

