جهانگرد

آوریل 4, 2010

ازدواج و سریال در رسانه ملی!

Filed under: فیلم,فرهنگ,مناسبت,هنر,اجتماعی — جهانگرد @ 4:52 ب.ظ.

به نام خدا

در طول عید دو یا سه مرتبه ای توفیق دست داد و بخت یارم شد که سریال «زن بابا» را ببینم آن هم بسته و شکسته. البته ناگفته نماند از آن ژانرهایی که دیدن تلویزیون ملی! مخصوصاً سریال را گناهی نابخشودنی می دانند نیستم، اما باید بگویم این نوع سریال را ابداً نمی پسندم چرا که موج ایدئولوژی مسموم (ایدئولوژی به قرائت جمهوری اسلامی) را که در مثل این نوع برنامه ها قابل لمس است نمی توانم تحمل کنم.
اما دیدم و تحمل کردم. به هر حال، همین دوسه مرتبه دیدن آن هم سرِ، سریال را دقیق ندیدم و ته سریال را رها کردم و… باید اعتراف کنم که همین کافی بود تا بتوانم آنچه در این رسانه می گذرد را مورد نقد و قضاوت قرار دهم.
بله همین کافی بود تا بتوانم برای شما بگویم که من در زمینه ازدواج و در زمینه تعاملات زوجین و خانواده هایشان نظراتی داشتم که قبلاً در غالب داستان کوتاهی بیان کرده بودم که کمی جنبۀ قومی این قضیه را به چالش کشیده بود. اما متاسفانه در دوسه قسمت این سریال شاهد بودم که چطور این نارسایی های موجود را دامن می زنند.
آیا بنیانگذار جمهوری اسلامی صدا و سیما را دانشگاه عمومی ننامیده بود؟! این چطور دانشگاهی است که نه تنها جهل را برطرف نمی کند، بلکه آن بی دانشی ها را تحکیم و تقویت می کند و در رفع این جهل نیز اهتمامی به خرج نمی دهد؟!

مطلب فراموش نشود؛ من در این نوشته مبحث را بررسی کرده بودم که قابل مشاهده هم هست. اما در زن بابای مذکور شاهد بودم که پدرزن، به دامادی که خواهر زاده اش هم هست، این چنین سخت می گیرد و اجازه رابطۀ آزاد داشتن زن و شوهر را از آنها دریغ می کند. در حالی که این دو به حکم عقد دائم شرعی به یکدیگر محرم و حلال اند! توجه کنید این همان ایدئولوژی پذیرفته شدۀ این جامعۀ اسلامی است! این مبنی بر قواعد شرعی همین مملکت است. پس چرا باید در رعایت آن تبصره و قوانین اضافی وضع شود؟! چرا این بند و قید های به اصطلاح عرفی که عرفی بودن شان را به هیچ عنوان نمی توانم بپذیرم، این قضیه را روز به روز سخت تر و ناممکن تر می سازد؟!
این قضیه را مطرح کردم و در موردش اندکی تامل کردم چرا که تا یاد دارم موضوع فیلم و سریال ما مخصوصاً سریال های مناسبتی در ایام عاشورا رمضان نوروز و… ازدواج بوده و هست. اصلاً سریالی که ازدواج نداشته باشد به دل کارگردان و نویسنده اش نمی چسبد. پس چرا این همه در مورد ازدواج صحبت به میان آوردید تنها یک سنگ یا بهتر بگویم یک گره فقط یک گره طی این بیست سی سال از این موضوع مورد علاقه تان در نمایش نگشودید؟!
آیا جوانان ما نباید ازدواج کنند؟! نباید رابطه زناشویی وجنسی داشته باشند؟! (توجه کنید همه این خواسته های مفروض مبنی بر قوانین شرعی است نه خلاف شرع!)

دوستی دارم که در عنفوان جوانی ازدواج کرده،آن هم با دختری هم طراز خودش. هر دو این زن و شوهرِ جوان در اوج قلۀ مذهبی بودن هستند. اما این دو بندۀ خدا چون تبریزی هستند و همان قضیۀ مذکور در داستانِ من، در موردشان مطرح و صادق است باعث شده تا نتیجتاً این بخت برگشته هفتۀ ای نهایت دو یا سه مرتبه همسر شرعی خود را ملاقات می کند. وقتی با او این کمبود را در میان گذاردم با دست بالا گرفتن خود جواب داد که:» نه این نوع دیدار ،دیداری است که میل خودِ من بوده و این خواست خودِ من است.»

خوب دقت کنید قومیت،جامعه و رسانۀ فرهنگ ساز برای قشر کم اطلاع _بخوانید دانشگاهِ عمومی_ این بارِ منفی را در ذهن این بیچاره تثبیت کرده که این نوع زندگی تنها شیوه و بهترین نوعِ زندگی است از این بهتر هم نمی شود زندگی کرد. نهایتاً این قیود متعدده پای بستی شده برای این بخت برگشته تا از لذائذ زندگی بی بهره بماند.
لذائذی که به شکل طبیعی بعضی به علت فقر، بی کاری، عدم داشتن مسکن و هزاردلیل ریز و درشت دیگر از آن محرومند و تکلیفشان معلوم؛ که همانا سماق مکیدن است. اما این جوان کم اطلاع به نسبت حقوق شرعی و اجتماعی خود، در یک قدمی حیاتِ طبیعی و غریزی خود در حال مکیدن سماق است! که این رنج مضاعف در سال کار مضاعف است.
چه کسی به فکر حلِ مشکلاتِ فرهنگی و اجتماعی این جامعۀ فقیر آن هم از لحاظ دین ، فرهنگ و حقوق است؟
آیا سزاوار نیست در این دوران که کسی به فکر دیگری نیست _حتی مسئولین امر_ بیاییم و بپا خیزیم و در رفع خلل فرهنگی اجتماعی با همفکری و همکاری این نقایص را برطرف کنیم؟
تا بتوانیم باید با جهل ،خرافه و عرفیات غلط و دست و پا گیر مبارزه کنیم مثال من در مورد ازدواج بود اما مانند این مسئله بسیار است پس باید کوشید تا تک تک شناسایی و رفع گردد و این به همکاری ،همفکری و همیاری تک تک ما محتاج است. 

نوشتن دیدگاه »

هنوز دیدگاهی داده نشده است.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

پاسخی بگذارید

ساخت یک وب‌گاه یا وب‌نوشت رایگان در وردپرس.کام.

