جهانگرد

مارس 29, 2010

«The Marriage of Maria Braun» و مسائل دیگر…

Filed under: Uncategorized,فیلم,متفرقه,هنر — جهانگرد @ 2:40 ب.ظ.

به نام خدا

امروز فیلمی دیدم که بد نیست در موردش چند خط مطلب بنویسم این فیلم از کارگردان مولف آلمانی _اگر درست فهمیده باشم که مولف است_ به نام راینر ورنر فاسبندر می باشد. نام فیلم ازدواج ماریا بورن است.
اما قبل از اینکه دربارۀ این فیلم بگویم لازم به ذکر است که خوشبختانه یا شوربختانه که نمی دانم کدام یک! این نوشتنگاه ِپیزوریِ بی رونقِ ،خصوصیِ، کوچکِ، دم دستی، بی کس و کار هم مورد غضب واقع شد و به تیر غیب آقایان مخابراتچیانِ مزدور،گرفتار شد و فیلترینگ شامل حالِ خودش و نویسنده اش گردید. نمی دانم شکر کنم یا نفرین !

اما فیلم ماریا که ازدواج کرد فیلمی است که عشق و ازدواج و روابط جنسی را به چالش می کشد. دیدنش ارزش دارد که انسان به خود بنگرد و اطرافش را با فرض فیلم بسنجد. من از فیلم راضی ام خدا هم از آن.
در خلال فیلم شوهر ماریا می گوید: «همه روابط آن بیرون این مقدار حیوانی است ؟»
یا در فیلم شاهدیم که مادرِ ماریا هم بعله. این طنز تلخ وگزنده که «دود از کنده بلند می شود» را می شود درک کرد. شاید یکی از پیام هایی که از لابلای این فیلم می توان شنید این باشد که: «باور کنید جنگ می تواند از یک انسان شریف، یک پتیارۀ به تمام معنا هم بسازد.»
ببینید شاید خوشتان بیاید.
اما دیروز فیلم دیگری را دیدم که آن هم زیبا بود؛ اما برادر ناتنی این فیلم برایم جذاب تر بود،از پای آن راضی تر بلند شدم فیلم دیروز «نیویورک ،دوستت دارم» بود که برادر ناتنی اش «پاریس دوستت دارم» می باشد.
در فیلم دیروز هم نکاتی جالب قابل روئیت و مشاهده بود که انکار نمی کنم اما این دو فیلم با محوریت معرفی دو شهری که در نام فیلم مذکورند شکل گرفته اند که این مطلب باعث جلب توجه من شده است و این دوشهر را، هر دو این فیلم ها خوب به تصویر روایت می کنند. این دو فیلم را هم ببینید بد نیست البته پیشنهاد من است نه اجبار. اصلاً من چطور می توانم اجبار کنم؟! من حتی به خودم هم نمی توانم چیزی را جبراً بقبولانم چه رسد به غیر؟!

نوشتن دیدگاه »

هنوز دیدگاهی داده نشده است.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

پاسخی بگذارید

ساخت یک وب‌گاه یا وب‌نوشت رایگان در وردپرس.کام.

