جهانگرد

اوت 19, 2008

نقد فیلم یا خود فیلم

Filed under: فیلم,فرهنگ — جهانگرد @ 5:41 ب.ظ.
Tags:

به نام خدا
چند روز پیش فیلم پرتقال کوکی ساخته کارگردان فقید امریکایی استنلی کوبریک رادر دستگاه پخش گذاشتم ومشغول دیدن شدم فیلمی روانشناسانه وبسیار روان وزیبا که در باره جرم وجنایت ونحوه برخورد بامجرمین به بررسی پرداخته من ازفیلم خوشم امدو اوقاتی را پای فیلم سپری کردم اما به نظرم یک جای کار کمبود دارد ومی لنگد وان هم اینکه همین که یک فیلم راببینیم وبلند شویم برویم پی کارمان کافی است ؟اعتقاد من این است که فیلم هر چند سر گرم کننده وخوش اب ورنگ، پیامی از نویسنده یا کارگردان برای مخاطب به همراه دارد که ان را باید در لایه های زیرین فیلم که منتقدان وکار شناسان سینما درباره ان به بحث وگغتگو می نشینند جستجو کرد.
چندی قبل که سینما 4 وسینما یک از صدا وسیمای جمهوری اسلامی پخش می شد وابتدای راه هم بودند چند کار شناس وتحلیل گر به بیان ضعف ها وقوتهای فیلم می پرداختندخیلی از مردم وفامیل واطرافیان شنیدم که گفتند:» اه بسه دیگه چقدر حرف می زنند بابا فیلم رو نشون بده دیگه»لین جمله نشان دهنده بی حوصله بودن ما در مقابل حرفهای کار شناسانه است وفکر کنم در همه زمینه ها این رفتار را داریم وضرر ان را هم دیده ایم همین که تمامی امور را به شکل یلخی وسمبل کاری سروته قضیه را هم می اوریم باعث شده در جا بزنیم وتا وقتی درست نشویم درست نمی شود و اوضاع مان همین خواهد بود.
اصل مطلب گم نشود که فیلم پرتقال کوکی را دیدم ودر گوگل سرچ کردم ویکی پدیا چند خطی نوشته بود ان هم در مورد عوامل تهیه فیلم ویک خط در باره داستان فیلم واکران فیلم وجوایز احتمالی که فیلم نامزد یا برنده شده است والبته اصل ان که انگلیسی است مفصل به فیلم پرداخته بود اما حیف که انگلیسی در این حد نمی دانم اما سایت دوست گرامی را پیدا کردم که مطلبی در نقد این فیلم نوشته بود بد نبود-خواندنش را اگر فیلم را دیده اید به شما توصیه می کنم- مطالعه کردم واین دوست عزیز به من می گفت که منتقدان امریکایی واروپایی در نقد این فیلم اختلاف زیادی داشته اند بعضی از صد بیستامتیاز به فیلم داده اند بعضی از صد پنجاه وگروه دیگری هم فیلم را ستوده اند واز صد،تمام این امتیاز را به فیلم داده اند.خلاصه کلام این نوع فیلم دیدن به نظرم علمی تر وکار امدتر است تا اینکه فیلم را برای گذران اوقات تماشا کنیم من تا به یاد دارم تنها اعیاد اعم از اعیاد ملی ومذهبی تلوزیون به پخش قسمتهایی بسیار کوتاه وگل چین شده از فیلمهای کمدین های بزرگ دنیا برای تفریحمی پرداخت کاری رامیکرد ومی کنند که روح هنری اثر را از ریشه می خشکانند واثر را تا مرتبه یک تیزر تلویزیونی پایین می اوردند ما باید این عادت در فیلم دیدن را ترک کنیم فیلم در ابتدا یک نوشته بوده به عنوان سناریو یا فیلمنامه بعد به شکل فیلم در امده پس ما هم باید فیلم را ببینیم وبعد دوباره به اصل فیلم یعنی نوشته برگردیم ودر مورد ان مطالعه کنیم ان وقت از فیلم در راستای ترقی وتقویت فرهنگ استفاده بهینه کرده ایم البته اینها اعتقادات من در این زمینه است وهیچ تضمینی در درستی صد در صد ان و یا هیچ اجباری در قبولاندن ان به دیگران ندارم.

2 دیدگاه »

  1. اين توقع، توقع خوب و به جاييه.. اما به جاش … اولا كه خيلي از صحبت هاي كارشناسي كه تو صدا و سيما بعد يا قبل از پخش فيلم ميشه اغلبا ارزش علمي چنداني ندارند .. يا انقدر نسبت به موضوع فيلم پرت صحبت مي كنند كه يه دفعه ديدي سر از جنگ احد درآوردن.. يا انقدر آكادميك صحبت مي كنن كه مخاطبشون واسه فهميدن چيزهايي كه ميگن بايد قبلا 160 تا كتاب خونده باشند. دوما شما نبايد انتظار داشته باشي كه مردمي كه رد فقر فيلمي بسر مي برند وقتي يه فيلم مجاني به پستشون مي خوره بشينن بطور حرفه اي و هنري بررسيش كنن.. تو آمريكا آره.. طرف 50 تا فيلم مي بينه واسه سرگرم شدن، 4 تا هم از اين فيلم ها نگاه مي كنه.. اما صدا وسيماي ما هيچ فيلمي گيشه اي نشون نميده ، بعد وقتي ميخواد چيزي نشون بده مياد يه چيزي رو نشون ميده كه مخاطب خاص داره .. و اين مسخرست.. بدتر مردم رو نسبت به فيلم زده مي كنه… سكانسي كه توش يه الاغ رو تو يه فضاي باز نشون ميده و دوربين 2 دقيقه تمام روش ثابت ميشه رو بايد يا توسينما ديد يا يه اتاق خلوت كه طرف بتونه روش فكر كنه… الاغ يه مثاله البته.. معمولا سكانس هاي فيلم هاي هنري پيچيده تر ازين حرف هاست… اما اينا تو شبكه تلويزيوني نشون ميدن .. اونم كي؟ درست وقتي كه طرف ممكنه مهمون داشته باشه يا در حال خوردن شام باشه.

    دیدگاه توسط DESERTER — اوت 20, 2008 @ 4:07 ب.ظ. | پاسخ

  2. جهانگرد مهربان. اول اینکه خود من کچل نبودم و حالا هم کمی مو دارم .وقتی من داستی می نویسم ، می خواهم پیامی به خواننده ام بدهم.سپس من در دروان کودکی مورد مهر زنانی( از هر دینی) بودم که جای مادر و یا مادر بزرگ من بودند هدف من از نوشتن خاطرات یک کچل این بود که بگویم،که با ظنزبگویم! مهر کسانی که هیچ گونه وابستگی خانوادگی با من ( یا ما) ندارندصد برابر بیشتر از محبت بستگان به دل می چسبد. متاسفانه نمی دانمچرا چند نفری با رکیک ترین واژه ها نظر دادند که من برای اینکه شخصیت آنها خورد نشودو وبسایت به اجن کشیده نشود پاک کردم و جواب اشان با ادب مهربانی دادم. من گاهی مهمان خانواده ای هستم . این تلویزیون از صبح تا شب روشن است . چندی پیش یکی از بستگان با همسر دختر شانزده ساله اشان چند روزی مهمان من بودند. تمام مدتی که در خانه بودیم تلویزیون روشن بود. شنبه شب برلن بودم جوانی سی هفت ساله به من گفت: من بیست صفحه داستان نوشتم بخوان و نظر ات را بگو . من مقداری از نوشته را خواندم. مزخرفاتی از زبان شمع و پروانه گل بلبل بود. من گفت پسرم تو قبل از نوشتن باید کتاب بخنوانی. گفت کدام کتاب خیال می کرد برای نوستن مانند طرزاستفاده از یک تلفن موبایل کتابچه ای دارد. وقتی آن را خوب بخوانی می توانی بنویسی. به هر که می گویم کتاب بخوان می گوید وقت ندارم. ولی وقت نشستن ساعتا جلوی تلویزیون بدون اینکه فکر کنند را دارند. در ضمن کسانی را می شناسم که با وجود وضع مالی خراب مرب کتاب می خورند و می خوانند، و در باره اش فکر می کنند .خیلی کسان دیگر با وضع مالی بسیار خوب ، دکتر و مهندس بلد نیستند کتاب بخوانند. خرید کتاب جزو برنامه اشان نیست، ولی پول عرق و… می دهند و در همه موردی اظهار نظر می کنند.اگر حوصله کردم رابطه پیری و باز نشستگی و واز بی کاری و حوصله سر رفتن می میرند را برایت می نویسم. بد بختی زمانی شروع می شود برای این اشخاص کهثروت زیادی هم دارند صبح که بلند می شوند نمی دانند چکار کنند… می بوسمت اردوخانی

    دیدگاه توسط اردوخانی شوخی و جدی — اوت 21, 2008 @ 9:20 ق.ظ. | پاسخ


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

پاسخی بگذارید

وب‌نوشت روی وردپرس.کام.

