جهانگرد

ژوئن 23, 2008

فیلم

Filed under: Uncategorized — جهانگرد @ 9:04 ق.ظ.
Tags:

به نام خدا


از ساز وکار های فیلم وسینما روشنگری هم هست واساسا سینما به عنوان یک هنر می تواند انسان را بسوی بهتر دیدن وعمیق نگاه کردن وتجزیه وتحلیل مسائل اجتماعی وسیاسی وا بدارد واگر سینما این کار را هم بکند برگ زرینی بر کار کردهای خود افزوده واین افتخار را نصیب خود کرده که می تواند در اجتماع ومسائل مربوط به ان دخیل وتاثیر گذار باشد .
امروز فیلم انیمیشن «مزرعه حیوانات» اثر «جرج اورول» را دیدم انیمیشنی متفاوت و مخصوص بزرگسالان، انیمیشنی روشنگر در رابطه با انقلاب ومفاهیم انقلابی اگر کسی این کتاب را خوانده باشدخواهد دانست که این کارتون رنگ و رو رفته وتک بعدی و قدیمی با کیفیت پایین نسبت به شرک امروزی چه روشنگری ها وچه پیام هایی را در دل بزرگ خود جا داده است اثر اورول را وقتی خواندم و امروز در غالب کارتون دیدم بر عظمت فکر و موشکافی دقیق اورول ایمان اوردم این اثر شاید در نقد سوسیالیسم و حکومتی اشتراکی نگاشته شده باشد اما در جوامع امروزی الگوی بسیار بزرگی بدست می دهد ودر مورد خود کامگی های  حکومت ها افشاگری می کندامروز روزی است که ما در ایران نیازمند اگاهی وشناخت ومطالعه دقیق وریشه ای هستیم و نباید هر مورد یا مسئله ای را تنها باشنیدن یا گفتن یک جمله تمام کنیم مثلا بگوییم:
اقامحمد خان قاجار یک خواجه بود و تمام …رضا خان میر پنج یک قلدر و دیکتاتور بود و تمام ….امام با بنی صدر خائن مخالف بود. همین … منتظری لیاقت رهبری را نداشت ….
ایا این رسم تاریخ نگاری ومطالعه افراد وجوانب عملی وکارکرد های اشخاص است ؟
ایا باشنیدن همین جملات کلیشه ای در مورد افراد -اعم از ختائن ومیهن پرست خوب یا بد – کافی است تا حکم نهایی را درمورد انها جاری کنیم ؟
اینها ابعادی از سخنان براستی گهر بار جرج اورول فقید بود .وتمام

۱ دیدگاه »

  1. سلام
    ممنون از پاسخ سریعت
    من لینکت را گذاشتم تو وبلاگ «اصفهان »
    اینکه من چرا دارم در مورد اصفهان می نویسم بخاطر این نیست که فکر میکنم اصفهان نصف جهانه.خودت خوب می دونی که این یه استعاره ست.من می نویسم چون فکر می کنم اصفهان فقط شهر من و بقیه اصفهانیها نیست.اصفهان شهر تو و بقیه آدم های روی زمینه.ولی این یه جبر جغرافیایی هست که مارا اینجا (توی اصفهان )قرارداده .به این دلیل شاید با شهر و فرهنگش بیشتر در تماس هستیم. من توی این شهر از زیبا ئیها و رازهاش لذت می برم و دوست دارم آدم های دیگه هم توی این لذت با من شریک بشن.

    تا بعد …

    دیدگاه توسط علی هاشمی قینانی — ژوئن 24, 2008 @ 2:09 ب.ظ. | پاسخ


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

پاسخی بگذارید

وب‌نوشت روی وردپرس.کام.

